بورس چه زمانی به مدار صعودی باز خواهد گشت؟-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» روند هفته گذشته بازار سرمایه را بررسی و تحلیل می‌کند؛

بورس چه زمانی به مدار صعودی باز خواهد گشت؟

بازار می‌تواند با اخبار جدید درباره بهره بین بانکی در محدوده یک میلیون و 432 هزار واحد تا یک میلیون و 446 هزار واحد بازگشت به بالا داشته باشد. اگر محدوده یک میلیون و 432 هزار واحد به سمت پایین بشکند شاخص می‌تواند به‌سرعت به یک میلیون و 400 هزار واحد برسد و احتمال بازگشت بیشتر خواهد شد.
وحید بلالی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 July 28
کد خبر: ۱۴۴۵۴۱

بورس چه زمانی به مدار صعودی باز خواهد گشت؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هفته گذشته بیشترین تاثیر بازار در دست نرخ بهره بین بانکی بود و در این زمینه صحبت های زیادی ارائه شد.

 

نرخ بهره بین بانکی و جلسه رئیس سازمان بورس با رئیس بانک مرکزی

پیش بینی می شد بازار سرمایه هفته جاری به شدت تحت تأثیر نرخ بهره بین بانکی قرار بگیرد که اینگونه شد و با کندل های نزولی در شاخص کل در هفته مواجه بودیم، اما انتقادهای رسانه ها و فعالان بازار باعث شد مجید عشقی، رئیس سازمان بورس با علی صالح آبادی، رئیس بانک مرکزی جلسه ای برای کنترل افزایش نرخ بهره برگزار کند.


صالح آبادی درباره نرخ سود بین بانکی به عنوان یکی از دغدغه های فعالان بازار سرمایه گفت: نرخ سود در بازار بین بانکی متناسب با عرضه و تقاضا و مکانیزم بازار تعیین می شود، تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده که با اجرای آن نرخ سود در بازار بین بانکی کنترل خواهـد شد .سازمان بورس ساز و کارهای حمایت نظام بانکی از شرکت ها و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، از جمله بازنگری در برخی مقررات در حوزه نهادهای مالی، سیاست های هدایت اعتباری با هدف تسهیل و ایجاد مشوق برای تأمین مالی شرکت های فعال در بازار سرمایه از بانک ها را بررسی و به بانک مرکزی پیشنهاد کند و بانک مرکزی برای همکاری با بازار سرمایه در این زمینه آمادگی کامل دارد.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز درباره کاهش نرخ بهره بین بانکی تاکید کرد: با تصمیم بانک مرکزی در زمینه کنترل نرخ سود بین بانکی، یکی از این دغدغه ها برطرف خواهد شد.


بازار سرمایه به این خبر واکنش مثبت نشان داد، اما آنگونه که انتظار می رفت نبود و شاخص کل تنها 5 هزار واحد صعود کرد. واقعیت آن است فعالان خرد و سهامداران عمده بازار سرمایه اقتصاد را با وضعیت فعلی می سنجند و تا زمانی که کاهش نرخ بین بانکی تأثیر خود را در تابلوی معاملات بانک مرکزی نگذارد، فعالان بازار سرمایه ورود پول نخواهند داشت و ورود کل به صندوق های با درآمد ثابت شدت بیشتری خواهد گرفت.

 

وضعیت شاخص کل

در هفته های گذشته شاخص کل را از منظر تکنیکال بررسی کردیم و طبق همان نقشه بازار حرکت کرد، حال در این گزارش با نگاه جزئی به زمان برگشت بازار می پردازیم.

شاخص کل چه زمانی برخواهد گشت؟


طبق تصویر بالا شاخص کل پس از رسیدن به ناحیه ftr جدید واکنش منفی نشان دهد و دو ماه اخیر با ریزش مواجه شود، در ماه گذشته کندل ریزشی کم قدرت بوده و فعالان بازار سرمایه احتمال بازگشت به بالا را بیشتر می دادند.


اما در ماه اخیر با یک کندل پرقدرت ریزشی مواجه هستیم. بازار می تواند با اخبار جدید درباره بهره بین بانکی در همین محدوده فعلی یعنی یک میلیون و 432هزار واحد تا یک میلیون و 446 هزار واحد یک بازگشت به بالا داشته باشد.

 

شاخص کل چه زمانی برخواهد گشت؟


طبق تصویر بالا اگر محدوده یک میلیون 4320 هزار واحد به سمت پایین بشکند شاخص می تواند به سرعت به یک میلیون و 400 هزار واحد برسد و در آنجا احتمال بازگشت بیشتر خواهد شد.

شاخص کل چه زمانی برخواهد گشت؟


طبق تصویر بالا در تایم فریم روزانه شاخص کل به mpl در ftr فعلی واکنش مثبت نشان داده و مثبت به سمت بالا ارائه کرده؛ اما نکته اینکه مثبت بسیار ضعیف است و باید با یک کندل قوی به سمت بالا مواجه شویم تا بتواند روند صعودی را در شاخص کل ببینیم.

 

وضعیت شاخص های بازار سرمایه

ارزش معاملات خرد عدد 2 هزار و 22 میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی، 15 درصد و نسبت به میانگین ماهانه 32 درصد کاهش داشته است.

امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای سی‌امین روز متوالی با ثبت رقم 125 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. این درحالی است که در هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شد


در هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش یک هزار و 500 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای سی‌امین روز متوالی با ثبت رقم 125 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. این درحالی است که در هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شد.

 


برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در هفته گذشته حاکی از 463 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌هاست. چهارشنبه نیز با ورود 379 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی برای چهارمین روز متوالی  به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.

 
ارزش صف‌های خرید 99 میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفتگی 21 میلیارد تومان افزایش داشته است. از سوی دیگر ارزش صف‌های فروش با کاهش 32 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی در محدوده 131 میلیارد تومان قرار دارد.

 

پیشران‌های بازار

بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم 204 میلیارد تومان (1.2 برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های شیمیایی با ارزش معاملات 201 میلیارد تومان (0.6 برابر میانگین هفتگی) و فلزات اساسی با ارزش معاملات 186 میلیارد تومان (1.1 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

 
گروه حمل و نقل با ارزش معاملات 104 میلیارد تومان (3.3 برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه هتل با ارزش معاملات 32 میلیارد تومان (2.6 برابر میانگین هفتگی) و گروه کانی‌های غیرفلزی با ارزش معاملات 61 میلیارد تومان (1.3 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار